zondag 10 juni 2012

Doeschka en Willem

Het Bob Evers Genootschap publiceert twee keer per jaar een nieuwsbrief. Bestuurslid Geerten Meijsing is vaste columnist. In de nieuwste editie, nummer 38, staat een prachtig stuk van zijn hand, een stemmige hommage aan Doeschka die het verdient onder bredere aandacht gebracht te worden dan die van de verstokte jongensboekenliefhebbers. Daarom hier de link.

'Dit is de eerste keer dat ik iets over de dood en begrafenis van mijn zuster schrijf. Het valt mij gemakkelijker dat op deze plek te doen, alsof het dan in de familie blijft; alsof ik dan een onderonsje heb met Willem, liefst om half twaalf ‘s avonds in de Restauratie Eerste Klasse van het treinstation van Haarlem. Want Willem hoorde wel een beetje tot de familie, wij hadden hem in de familiekring getrokken, wij waren allemaal Bob Evers-kinderen en Willem was letterlijk bij ons kind aan huis toen ik nog bij mijn ouders woonde, hetgeen soms scènes opleverde die niet misstaan zouden hebben in „Toen ik een nieuw leven ging beginnen en andere waargebeurde verhalen uit de jaren vijftig”.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten