dinsdag 14 juni 2011

25.000 HEADMEN

Op mijn eigen site, die nu uit de ether is maar daar nog ergens rondzweeft, heb ik in een decennium misschien 35.000 hits gehaald. Die werd dan ook door Achille van den Branden 'de lelijkste website die ik ooit gezien heb' genoemd. Het heeft me evenwel veel knutselwerk gekost, zodat ik er ten slotte maar van af zag. Boeken en elektronica hebben ten slotte niets met elkaar te maken, al worden ons veel leugens verteld over e-books en andere flauwekul. Ook vond ik het niet sjiek voor mijn eigen werk reclame te maken, want ik drijf geen winkel. De uitgeverij moet voor de verkoop zorgen, niet de auteur. Maar de plaatjes miste ik toch wel, die in elke huiskamer opgeroepen konden worden, net als de flauwe grappen die ik de internet-astronaut voorschotelde. Mensen die op internet zitten te koekeloeren lezen evenwel geen boeken.
Wie beschrijft mijn gelukzalige verbazing toen een jaar geleden een blog zichzelf op het net begon te ontrollen, geheel gewijd aan Joyce & Co. - een vereniging die ik nog altijd in mijn hart koester - en mijn schrijverschap. Het was 't mooiste verjaardagscadeau mij ooit te beurt gevallen, naast de oprichting van het genootschap Vrienden van de Vorm datzelfde jaar! En tegelijkertijd een grote troost om het gruwelijke verscheiden van Keith te verwerken.
Ik kende de onverlaten die dat initiatief genomen hadden wel: zij hebben zelf hun hele leven min of meer een soortgelijke vereniging gevoerd, gebaseerd op zielsverwantschap en een grote liefde voor de kunsten, eermaals tot uitdrukking gebracht in het voortreffelijke tijdschrift Faun. Inmiddels zijn Rob Eksteen en Jan-Paul van Spaendonck van bewonderaars op afstand goede vrienden geworden, en de bewondering is inmiddels wederkerig. En dit blog heeft op zijn beurt andere vrienden weten te maken: kijkt u maar naar de indrukwekkende links van de beste boekensites en -blogs. Niks geen reclame: het betreft hier serieuze deelstudies van en discussies over mijn oeuvre, lichtvoetig en diepzinnig tegelijk, en met de nodige humor. Tenslotte: 'What is the use of a book without pictures and conversation?'

Geerten Meijsing

6 opmerkingen:

  1. Geerten Meijsing14 juni 2011 om 13:36

    En niet te vergeten natuurlijk de prachtige uitgave van 'Erwins wake', werkelijk schitterend uitgevoerd en buitengewoon zeldzaam!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank u zeer, mijn beste. Dit verjaarscadeau was, zoals te verwachten viel, vrijwel meteen na verschijnen een collector's item. Een Vlaamse vriend (niet van de Vorm) die ik het boekje ten geschenke heb gegeven, sprak van een "adorabele uitgave" van deze schrijnend mooie tekst uit 1984. Het betreft een uiterst geacheveerd Erwinverhaal, een soort requiem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is er iemand die de complete site van Geerten Meijsing op z'n harde schijf heeft staan?
    Ik zou hem graag hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Roberto,

    Wellicht biedt de WayBackMachine uitkomst. ga hiervoor naar http://www.archive.org/ en toets bij 'take me back' www.meijsing.com in. Je ziet dan dat er op een aantal data een kopie is gemaakt van de site. Op deze manier kun je in ieder geval de teksten terughalen, en soms ook beeldmateriaal.

    Groeten,
    Van Rozelaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Van Rozelaar: Ja, die ken ik wel maar, zoals je al suggereert, zijn er lelijke lege plekken in de site. Waarom het ene plaatje wel, en het andere niet gearchiveerd is, ik weet het niet. Ik zou zo graag de hele site compleet hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I know just where my feet should go and that's enough for me - Traffic~Forty Thousand Headmen.

    BeantwoordenVerwijderen