vrijdag 23 juli 2010

Opschrijfboekje

Eind 2007 kreeg ik catalogus no. 77 van AioloZ onder ogen, geheel gewijd aan Geerten Meijsing (‘van de grachtengordel van Amsterdam tot de scootermeisjes van Ortigia’). Hoogtepunt van de catalogus was het manuscript van De Grachtengordel in drie cahiers, maar ook een aantal andere items mocht er wezen. Wat te denken van het werkschema voor De Ongeschreven leer of exemplaren van het in 2006 bij Avalon Pers verschenen Noord-, Zuid-Limburgse Amateurmodellen. Het mooiste item voor de Joyce & Co-liefhebber was nummer 2:

De tijd, de namen en de dingen’. Opschrijfboekje, halflinnen met harde kaft (voorplat los), hiervan 14 pagina’s meest tweezijdig beschreven 395,-.
Zeer vroege aantekeningen voor de eerste publicatie in Raster (1971-1972). Belangrijk document uit de pre-erwinistische Joyce & Co-tijd.

Een ribje uit mijn lijf, maar het besluit tot aanschaf was desalniettemin snel genomen. Op 14 december had ik het boekje in handen. Voor een niet-ingewijde een oud vod, maar wist die veel van pre-erwinistische tijden. GM zelf liet me weten, toen hij van mijn aankoop vernam: “Het boekje dat u van AioloZ heeft gekocht: daar staat weinig in, al heeft het wel sentimentele waarde.” Ik schreef hem terug dat het voor mij vooral een fetisjistische waarde had.





De beschreven pagina’s van het boekje heb ik vrijwel meteen na aankoop ingescand, voor thuisstudie en eventuele wetenschappelijke doeleinden. Het boekje zelf ligt opgeborgen in een Kuifje-koektrommel, waaruit ik het af en toe tevoorschijn haal. Het is misschien wat overdreven om te zeggen dat de pre-erwinistische tijden dan herleven, maar het is een erg prettige gevoel om een concreet stukje Joyce & Co-historie te bezitten.

Jack van der Weide

Geen opmerkingen:

Een reactie posten